Illustrator
Philip Hopman
1
Amsterdam: Querido, 2012
148 p. : ill.
9789045113258 (hardback)

In Toen kwam Sam (2001) verhaalde Edward van de Vendel hoe een eigenzinnige, witte berghond zelf zijn nieuwe thuis kiest. Dit klassieke dierenverhaal, geënt op waargebeurde feiten, kan prat gaan op levensechte observaties en een sterke psychologische portrettering, maar de expliciete, vaak moraliserende interpellaties halen de ontwikkeling van plot en verhaallijn wel eens onderuit. In enkele losse passages, opgevat als tranches-de-vie, focust de auteur in dit zelfstandig te lezen vervolg opnieuw op Sams eigenzinnige karakter en vaak onvoorspelbare gedrag, wat vooral het hoofdpersonage Kix in verwarring brengt. Hoewel ze onderhoudend geschreven zijn, beklijven dergelijke beschrijvingen onvoldoende. De inhoudelijke rijkdom van dit verhaal blijkt vooral uit de band tussen de negenjarige jongen en zijn hond, die levensecht in beeld gebracht wordt, wars van vals sentiment. Als Sam verdwijnt, wordt de ontreddering van Kix en zijn familie zowel tekstueel als visueel sterk verbe…Lees verder
De oude sneeuwwitte berghond Sam, die in het vorige deel kwam aanlopen, woont al weer zeven maanden bij de 9-jarige Kix, zijn zusje Emilia en hun ouders, hun paarden en hun twee andere honden. De eigenzinnige Sam begint wat vreemd te doen en op een dag is hij verdwenen. Kix maakt zich grote zorgen en is ontroostbaar. Als niemand nog gelooft in een terugkeer van Sam, blijft Kix zoeken, omdat hij het gevoel heeft, dat Sam hem roept. Uiteindelijk gaat hij samen met zijn opa op zoek in de omgeving van de boerderij waar Sam zijn leven lang woonde. Cracker, de vorige baas van Sam, trekt samen met hen midden in de nacht de bergen in. Een spannende zoektocht volgt. Zelfstandig te lezen vervolg op 'Toen kwam Sam'*. Korte genummerde hoofdstukken en een ruime bladspiegel. Een warm verhaal met een liefdevol gezin, dat zich afspeelt in het koude winterse Canada, gebaseerd op de echte belevenissen van een hond bij familie van de auteur in Canada. Vele prachtige, sfeervolle zwart-witte pentekeningen…Lees verder

De raadsels van Sam

Sam is de trouwe hond van Kix. Hij heeft zich enkele maanden geleden, bij het begin van de zomer, aangesloten bij de familie van Kix. Sam had een moeilijke tijd achter de rug. Hij was aan komen wandelen en gebleven. En nu is het al winter.
Maar de laatste tijd doet de hond van Kix wat vreemd. Alhoewel Sam al een hond op leeftijd is, gedraagt hij zich de laatste tijd erg jong. Kix' opa legt hem uit dat oude honden wel eens opnieuw ‘pups’ kunnen worden. Dat wil zeggen dat Sam zich vooral zijn jaren als pup nog kan herinneren en dat de rest stilaan vervaagt, net zoals dat bij mensen gebeurt die dement worden.
Op een dag is Sam echter nergens te bespeuren. Waar kan hij naartoe zijn? Na enkele dagen is Sam nog steeds niet terug. Kix begint zich nu echt zorgen te maken. Wat als Sam de weg niet meer terugvindt naar huis of als hij is aangevallen door coyotes? Kix, zijn ouders en zusje doen er alles aan om Sam terug te vinden. Zonder resultaat.
En dan komt opa Kix halen om b…Lees verder

Over Edward van de Vendel

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Wikidammer

Edward van de Vendel (Leerdam, 1 augustus 1964) is een Nederlands schrijver en vertaler van kinder- en jeugdboeken.

Edward van de Vendel groeide op in Beesd, een dorpje in de Betuwe. Van de Vendel ging naar school in Culemborg. Daar was hij lid van het schoolcabaret en schreef hij liedjes. Vervolgens ging hij studeren aan de Pedagogische Academie en richtte hij samen met anderen een eigen school op in Heemstede.

Als kind was Van de Vendel geen fervent lezer. Toen hij wat ouder werd, ging hij echter steeds meer lezen. Vooral de boeken van Guus Kuijer, Paul Biegel, Wim Hofman, Els Pelgrom en de jeugdromans van Imme Dros vond hij aantrekkelijk. Zelf is hij van mening dat invloeden van Kuijer, Biegel en Hofman qua stijl in zijn werk terug te vinden zijn.

Hij droomde ervan voetballer of zanger te zijn, maar dit was niet voor hem weggelegd. Toen ging hij, net als zijn vader en moeder, in het onderwijs werken. H…Lees verder op Wikipedia